ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΑΣΟΥΠΟΛΗΣ (ΚΒ)
Δευ-Παρ – 7.30-13.05
Τηλέφωνο: 22422360
Τηλεομοιότυπο: 22514968
Μενού

Προώθηση Θετικής Συμπεριφοράς και Επίλυση Συγκρούσεων

 

Στο πλαίσιο του Ενιαίου Σχεδίου Βελτίωσης, το σχολείο μας εφαρμόζει και φέτος βασικά στοιχεία από το σύστημα ΠΡΟΘΕΣΥ μέσα στο πλαίσιο της Επαγγελματικής Μάθησης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου, ένα πρόγραμμα που υποστηρίζει την εφαρμογή του σχολικού συμπεριφορικού στόχου που έχει τεθεί στη σχολική μας μονάδα.

Ο κύριος στόχος μας είναι η καλλιέργεια υγιούς, φιλικού, ασφαλούς και θετικού κλίματος στο πλαίσιο του σχολείου, με απώτερο σκοπό τη μεγιστοποίηση της μαθησιακής, συναισθηματικής και κοινωνικής επίδοσης όλων των μαθητών/τριών, καθώς και την ανάπτυξη στρατηγικών για την επίλυση συγκρούσεων ανάμεσα στα παιδιά.

Η εφαρμογή του για να έχει το αναμενόμενο αποτέλεσμα, προϋποθέτει τη συνεργασία και τη συλλογική προσπάθεια από ΟΛΟΥΣ/ΕΣ μας (μαθητές/τριες, γονείς, εκπαιδευτικούς, διοίκηση, βοηθητικό προσωπικό, επισκέπτες), όσους/ες δηλαδή εμπλέκονται σε μια σχολική μονάδα.

Στο σχολείο μας, πέρα από την μάθηση, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων και στην πρόληψη και στην έγκαιρη αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς. Έτσι, από τον Νιόβρη του 2019, τα παιδιά διδάσκονται για το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται απέναντι σε καθημερινές καταστάσεις του σχολείου. Οι διδασκαλίες εστιάζουν σε κοινωνικές δεξιότητες και ρουτίνες, τις οποίες έχουμε επιλέξει με βάση τις ανάγκες του σχολείου μας με τη σύμφωνη γνώμη όλου του εκπαιδευτικού προσωπικού.

Οι κοινωνικές δεξιότητες που έχουν διδαχθεί είναι:

α. «Είμαι καλός ακροατής», «Μιλώ με ευγένεια», «Χρησιμοποιώ σωστά τη φωνή μου», που προάγουν την αξία του σεβασμού,

β. «Όταν κτυπήσει το κουδούνι..», που προάγει την αξία της υπευθυνότητας, και

γ. «Βρίσκομαι στη θέση μου»,¨ «Τηρώ αποστάσεις» που προάγει την αξία της ασφάλειας και αφορούν τις αίθουσες διδασκαλίας.

Ακόμη έχουν διδαχθεί κοινωνικές δεξιότητες για την ορθή χρήση των αποχωρητηρίων, αφού εντοπίστηκαν κάποιες μη επιθυμητές συμπεριφορές:

α. «Χρησιμοποιώ σωστά την τουαλέτα», που προάγει την αξία της υπευθυνότητας

β. «Πλένω τα χέρια μου», ασφάλεια και υγιεινή

γ. «Χρησιμοποιώ σωστά τη φωνή μου στον χώρο», σεβασμός

Οι ρουτίνες που διδάχθηκαν και διδάσκονται τα παιδιά μας είναι: α. «Θέλω τουαλέτα» και β. «Σήμα προσοχής».

 

Συγκεκριμένα, πρόγραμμα που προωθεί τον πρώτο στόχο του οράματος του σχολείου μας, σύμφωνα με τα παιδιά, είναι:

«ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΟΥΜΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ, ΓΕΜΑΤΟ ΣΕΒΑΣΜΟ, ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ, ΑΣΦΑΛΕΙΑ, ΚΑΛΛΙΕΡΓΩΝΤΑΣ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ, ΠΡΟΩΘΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΥΓΕΝΕΙΑ”

Και σύνθημά μας:

«ΣΕΒΟΜΑΙ, ΧΑΜΟΓΕΛΩ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ»

Μέσω της εφαρμογής στοιχείων του ΠΡΟΘΕΣΥ (το οποίο είναι επιστημονικά τεκμηριωμένο και εφαρμόζεται σε χιλιάδες σχολεία στο εξωτερικό), καθώς και υλικό και κατευθυντήριες γραμμές που δίνονται από τη μέντορά μας, Δρ. Έλενα Χριστοφίδου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και επιστημονικούς συνεργάτες, τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα της σχολικής μας μονάδας αναμένονται να είναι τα εξής:

Α) Η αύξηση της θετικής συμπεριφοράς

Β) Η βελτίωση και ενδυνάμωση των ανθρώπινων σχέσεων στο πλαίσιο του σχολείου

Γ) Η μείωση της αρνητικής συμπεριφοράς

Δ) Η ενίσχυση των κινήτρων και της εμπλοκής των μαθητών/τριών στη μάθηση και στο σχολείο γενικότερα

Ε ) Η βελτίωση της συναισθηματικής και κοινωνικής ανάπτυξης

Στ) Η επίλυση συγκρούσεων μεταξύ των παιδιών

Ζ) Η δημιουργία ασφαλέστερου και θετικότερου σχολικού κλίματος

 

Πιο συγκεκριμένα, γίνεται πρόληψη μέσω συστηματικής διδασκαλίας και παροχής συγκεκριμένης θετικής ανατροφοδότησης στα παιδιά, όσον αφορά στις κοινωνικές συμπεριφορές και ρουτίνες που έχουμε επιλέξει με βάση τις τρεις αξίες μας:

ΣΕΒΑΣΜΟΣ, ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ, ΑΣΦΑΛΕΙΑ.

 

Επιπρόσθετα, στοχεύουμε ενεργά στη μείωση της εμφάνισης νέων ανεπιθύμητων συμπεριφορών κι όχι απλά στην αντιμετώπισή τους. Ο τρόπος διδασκαλίας των κοινωνικών δεξιοτήτων και συμπεριφορών ακολουθεί τη λογική διδασκαλίας μαθησιακών δεξιοτήτων κι έχει ως αποτέλεσμα τη μεγιστοποίηση και την ποιότητα του διδακτικού χρόνου. Ειδικότερα, η συγκέντρωση και ο αυτοέλεγχος των παιδιών αυξάνεται, καθώς γνωρίζουν τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να συμπεριφερθούν σε κάθε είδους δραστηριότητα.

Στο σχολείο μας, αναγνωρίζουμε και επιβραβεύουμε ατομικά και ομαδικά τις θετικές συμπεριφορές που επιδεικνύουν τα παιδιά, δίνοντας έμφαση στη δημιουργία θετικών αλληλεπιδράσεων μεταξύ εκπαιδευτικών και παιδιών. Όλοι οι εκπαιδευτικοί και όλα τα παιδιά μιλούν πλέον μια κοινή γλώσσα, όσον αφορά στην επιθυμητή συμπεριφορά. Η αυξημένη και εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς, αποτελεί καίριο στοιχείο για την αποτελεσματικότητα της προσέγγισης. Παράλληλα, εφαρμόζεται και σύστημα συνεπειών για τις περιπτώσεις που παιδιά δεν επιδεικνύουν την αναμενόμενη επιθυμητή συμπεριφορά, με στόχο πάντα την προαγωγή του σεβασμού, της υπευθυνότητας και της ασφάλειας μεταξύ των μαθητών.

Διαβάστε πιο κάτω το σχετικό ενημερωτικό δελτίο του Ιανουαρίου του 2023. 

Ενημερωτικό Δελτίο - Ιανουάριος 2023